Sinds 1999 stond Wouter Koppen aan het roer van ISX, expert in beveiliging. Eerst met zijn vader later met zijn vrouw Susan. Een echt familiebedrijf dus. In eerste instantie was het de bedoeling dat de kinderen het bedrijf ooit zouden overnemen. Het hebben van een beveiligingsbedrijf betekent echter 24 uur per dag klaarstaan voor je klanten én voor je personeel. Dit zorgde bij Wouter voor de vraag: hoe lang wil en kan dit nog doen? Doordat goed personeel steeds schaarser werd, werd het werk alleen maar meer. Dit realiseerden de kinderen zich ook, waardoor werd besloten naar een opvolger buiten de familie te zoeken. Het werd tijd om het bedrijf te gaan verkopen, maar aan wie?
In een overleg kwam ter sprake dat internationaal beveiligingsspecialist G4S geïnteresseerd was in de toekomstplannen van ISX en na overweging hebben zij zich laten uitnodigen voor een gesprek.
Door het strategisch gelegen vestigingsgebied en het deskundige personeel (zoals gezegd een schaars goed in de branche) had G4S interesse om ISX over te nemen. Wouter was al bekend met Paul Overwater van MKB Advies Partners en vroeg hem om het verkoopproces te begeleiden. Zo gezegd, zo gedaan.
Bij een proces als dit had hij iemand nodig die verstand van zaken heeft, die alle scenario’s kent, die weet hoe je de waarde van het bedrijf bepaalt, die weet hoe onderhandelingen gevoerd moeten worden. Daarnaast zit je als verkopende ondernemer in een emotionele rol. ‘Paul is als externe adviseur ook betrokken, maar kan wel rationeel naar het hele proces kijken. Daardoor neem je als ondernemer geen overhaaste beslissingen en kom je uiteindelijk tot de beste uitkomst”, aldus Wouter.
Hoe het proces verliep
Er was vergaande interesse in het bedrijf en dan moeten er getallen boven water komen. Er kwamen boekhouders en advocaten om de hoek kijken, omdat het hier een Amerikaans bedrijf als koper betrof. Dan komen er zoveel specifieke vragen, daarvoor is tijd en kunde nodig. Paul nam vanuit zijn rol als overnamespecialist hierin de eerste lijn en heeft Wouter en Susan bij elke vraag en stap betrokken. Daardoor konden zij operationeel bezig blijven. Paul heeft namens de verkoper het woord gevoerd, omdat hij letterlijk en figuurlijk die taal spreekt. Hij heeft de ervaring, hij weet welke vragen en hobbels er nog komen en weet dus hoe hij het proces verder zo goed mogelijk kan sturen.
Wat het verschil heeft gemaakt
“Op de eerste plaats is er de rust die het geeft om je niet continu af te moeten vragen: doen we het wel goed en nemen we wel de juiste beslissing? Als ondernemer ben je zelf geneigd om snel te happen op een mooi aanbod. Door de juiste begeleiding konden we beter de overweging maken of een aanbod echt wel het juiste was, op het juiste moment en onder de juiste voorwaarden. Nu weten we zeker dat we geen spijt van onze beslissing hoeven te hebben.
Daarnaast zorgt het inhuren van een overnamespecialist voor het weghalen van een hoop frustratie. Als een proces bijvoorbeeld langer duurde of vertraging opliep, is het fijn dat iemand op basis van ervaring weet dat dit heel normaal is en weet welke beren er allemaal op de weg kunnen komen. Dat haalt een hoopt stress en onrust uit het proces”.
Wat voor ons ook belangrijk was, is het netwerk om hem heen. Er moest bijvoorbeeld een advocaat aan te pas komen en Paul heeft dan ook de juiste mensen in zijn netwerk. Dat totaalpakket aan kennis en ontzorging is heel waardevol”.
Wilt u meer informatie over het starten van een bedrijfsovername?
MKB Advies Partners is volledig thuis in de dynamiek van een bedrijfsovername en bedrijfsopvolging.
Maak vrijblijvend kennis met een adviseur bij u in de regio.